Company Behind Gaetz' Antifa' Mob Claim Says It's a Lie

Politik


Company Behind Gaetz' Antifa' Mob Claim Says It's a Lie

Trump allierede ivrige efter at afvise skylden for Onsdagens angreb på præsidentens stemmeoptælling har hævdet, at uromagerne var 'antifa'-infiltratorer, med henvisning til enWashington Timesrapport om beviser udarbejdet af et lidet kendt ansigtsgenkendelsesfirma med tilknytning til en højreekstrem blog.

Men virksomheden i centrum af historien sigerTiderartiklen er en fup og ønsker en tilbagetrækning og undskyldning.


Som Capitol Police kæmpede for at rydde kongreskomplekset onsdag aften,Tiderreporter Rowan Scarborough offentliggjort en historie, der hævder, at det obskure ansigtsgenkendelsesfirma XRVision havde bevis for, at nogle af uromagerne faktisk var venstreorienterede antifa-agitatorer, inklusive en 'stalinistisk sympatisør.'

'Ansigtsgenkendelsesfirmaet hævder, at Antifa infiltrerede Trump-demonstranter, der stormede Capitol,' lød overskriften på historien.

Scarboroughs artikel var udelukkende baseret på et interview med en anonym 'pensioneret militærofficer', der hævdede at have set XRVision-data, der beviste, at to af uromagerne var medlemmer af 'Philadelphia Antifa.' Historien indeholdt ingen billeder af de formodede antifa-infiltratorer eller andre beviser.

På trods af, at Trump havde promoveret demonstrationen i flere uger, mens hans tilhængere åbenlyst planlagde optøjet på pro-Trump-hjemmesider, skød den undskyldende idé om, at optøjet var et hemmeligt antifa-komplot, rundt i højreorienterede medier. Fox News-vært Laura Ingraham erklærede det for en 'udviklende' historie i et tweet, der blev recirkuleret mere end 35.000 gange.


Rep. Mo Brooks (R-AL) tweeted historien som bevis på stigende bevis på en antifa-ordning. Rep. Matt Gaetz (R-FL) citerede enddaWashington Timeshistorie på husets gulv under stemmeoptællingen.

'Jeg ved ikke, om rapporterne er sande, menWashington Timeshar netop rapporteret nogle ret overbevisende beviser fra et ansigtsgenkendelsesfirma for, at nogle af de mennesker, der brød Capitol i dag, ikke var Trump-tilhængere, sagde Gaetz. 'De udgav sig som Trump-tilhængere og var faktisk medlemmer af den voldelige terrorgruppe antifa.'

Men XRVision, virksomheden i centrum af historien, sigerTiderhistorien er fuldstændig opdigtet. I en erklæring fra virksomhedens advokat sagde XRVision, at dets ansigtsgenkendelsessoftware faktisk havde identificeret to nynazister og en QAnon-tilhænger.

'Vi konkluderede, at to af [de] personer (Jason Tankersley og Matthew Heimbach) var tilknyttet Maryland Skinheads og de nationalsocialistiske bevægelser,' lyder erklæringen. 'Disse to er kendte nazistiske organisationer, de er ikke Antifa. Den tredje identificerede person (Jake Angeli) var en skuespiller med en vis QAnon-promoveringshistorie. Igen blev der heller ikke foretaget nogen Antifa-identifikation for ham.'


XRVision har krævet en tilbagetrækning og undskyldning fra avisen, ifølge erklæringen.

'XRVision sætter en ære i sin teknologis præcision og anser Washington Times-publikationen som direkte falsk, vildledende og ærekrænkende,' lød erklæringen. 'Vores advokat er i kontakt med Washington Times og har instrueret dem om at 'ophøre og afstå' fra ethvert krav vedrørende indkøb af XRVision-analyser, at trække de nuværende krav tilbage og offentliggøre og (sic) undskyldning.'

DetWashington Timessvarede ikke på en anmodning om kommentar.

XRVision er tæt knyttet til den højreorienterede hoax-blog The Gateway Pundit og leverer ofte sin teknologi, som den er, for at fremme angreb på liberale personer og falske påstande om vælgersvindel. I 2019, The Gateway Pundit slettet en falsk historie baseret på XRVision 'data', der fejlagtigt foregav at vise, at faren til rep. Ilhan Omar (D-MN) var en somalisk krigsforbryder.


Det er ikke første gangWashington Timeshar fremmet en højreorienteret fup ved at citere en pensioneret militær embedsmand. I 2018, avisen offentliggjort en klumme af en pensioneret admiral, der hævdede at bevise, at den myrdede Demokratiske Nationalkomité-medarbejder Seth Rich og hans bror Aaron Rich stjal DNC-e-mails og gav dem til WikiLeaks. Avisen trak senere klummen tilbage og undskyldte for offentliggørelsen i et forsøg på at afgøre en retssag indgivet af Aaron Rich.